Receptionist Worden? Hoe wordt je een hotel receptionist

professionele hotel receptie

Hoe wordt je een professionele hotelreceptionist?

Als je graag wilt weten hoe je een professionele hotelreceptionist kunt worden dan is dit artikel ideaal voor jou. Wij hebben een overzicht gemaakt van de mogelijkheden, vereisten en criteria waar je aan dient te voldoen om een professionele carrière als hotelreceptionist te bewandelen.

Je kunt er voor kiezen om een cursus te volgen maar er bestaan ook goede en gedegen opleidingen vanaf MBO niveau. Dit is een mooie opstap naar een baan als receptionist.

Opledingen Receptionisten

Er zijn zowel particuliere opleidingen zoals Receptioniste en Hostess en de MBO opleiding Hotelmanagement welke een prima keus kunnen zijn. Hiermee behaal je jouw officiële diploma waar werkgevers om staan te springen. Al ons personeel heeft minimaal deze papieren en kunnen dus direct ingezet worden bij onze klanten. Het MBO niveau 2 kun je na een jaar halen en niveau 4 kun je in 2 jaar afronden, afhankelijk van de ervaring en kennis die je al hebt op dit gebied. Een goed startpunt is een baan als Front Office Medewerker.

Vaardigheden als receptionist

Er komen tijdens deze studies verschillende onderdelen aan bod en de vaardigheden die je nodig hebt om een goede receptionist te worden krijg je hier uitstekend onder de knie. Je moet dan denken aan het omgaan met reserveringssystemen, administratieve werkzaamheden, nachtreceptionist worden en housekeeping. Afhankelijk van de richting die je kiest zijn er ook bepaalde talen die je onder de knie wilt krijgen om goed om te kunnen gaan met buitenlandse toeristen.

Een selectie opdrachtgevers

Vacatures Hotelreceptionist

Overzicht van informatie met betrekking tot vacatures op het gebied van hotelreceptionisten

Werkzaamheden Hotelreceptionist

Als je graag fulltime aan het werk wilt als hotelreceptionist dan zijn er tegenwoordig genoeg mogelijkheden. Wij zijn zelf ook altijd op zoek naar gekwalificeerd personeel en nodigen je dan ook van hart uit om contact met ons op te nemen.

Je hebt als receptionist verschillende werkzaamheden die je uitvoert en een hier van is de administratieve kant. Je werkt met een reserveringssysteem waarbij je kunt bijhouden welke klanten er op dat moment aanwezig zijn en je kunt een planning maken voor de ondersteunende personeelsleden die de toekomstige klanten moeten helpen.

Het boeken van kamers, het verzorgen van de ideale ervaring die klanten wensen te krijgen en je bent vaak het eerste gezicht wat men ziet. Dit betekend dat je altijd vriendelijk en representatief moet zijn. Je besteed aandacht aan je uiterlijk en je bent altijd netjes en beleefd.

Als dit zaken zijn die voor jou vanzelfsprekend zijn dan ben je een geschikte kandidaat en heb je het juiste profiel om als receptionist aan de slag te gaan. Natuurlijk zijn er nog veel meer criteria en eisen maar dit zal allemaal met je worden besproken en is ook vaak afhankelijk van het hotel waar je werkt.

Het is zeker aan te raden om je te verdiepen middels een cursus om vreemde talen te spreken. Engels ligt het meest voor de hand, maar ook Frans, Duits en Spaans geven jou een voorsprong op andere kandidaten. Zeker in de grote steden in Nederland zoals Amsterdam zal je merken dat je ontzettend veel buitenlandse toeristen als klant zult krijgen.

Ben je nou nieuwsgierig geworden naar alle mogelijkheden (zoals een night auditor) die wij je bieden en ben je onder de indruk van de impressie aan hotels waar wij voor mogen werken, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij zullen samen met jou in gesprek gaan om te kijken bij welke hotels jij het beste past.

beschikbare hotel functies

Front Office

Bij de Hotelreceptionisten kunt u terecht voor een tijdelijke Front Office Medewerker. Ook kunt u ervoor kiezen om een Front Office Medewerker op vaste basis in te huren. Ook kunt u een eigen c.q. vast team samenstellen waardoor u niet iedere week een andere Front Office Medewerker heeft. 

Night Auditor

Alle medewerkers van de Hotelreceptionisten die de functie van Front Office Medewerker, Night Auditor of Night Manager vervullen zijn toegewijd en ervaren. Dit is gepast om uw gasten vriendelijk en servicegericht te behandelen en gepast op te treden bij calamiteiten in uw hotel.

Nachtreceptionist

Alle medewerkers van de Hotelreceptionisten die de functie van nachtreceptie zoals een nachtreceptionist vervullen zijn toegewijd en ervaren. Dit is gepast om uw gasten vriendelijk en servicegericht te behandelen en gepast op te treden bij calamiteiten in uw hotel. Zowel overdag als in de nacht!

Night Manager

U wilt natuurlijk dat de orde en de veiligheid gewaarborgd blijft in uw hotel. Onze Night Managers zijn goed opgeleid om deze veiligheid te waarborgen en om gericht te handelen bij calamiteiten. Daarnaast weten onze Night Managers de rol van gastheer/vrouw perfect te vervullen.

Reviews

Een selectie van reviews welke wij hebben mogen ontvangen.
  • Wij werken nu al ruim een jaar met de Hotelreceptionisten en dat bevalt ons onwijs! Als we met een tekort zitten zijn ze altijd bereikbaar en zeer flexibel. Ze denken mee en zijn betrokken. Ook als het een keer wat minder makkelijk gaat staan ze open voor feedback en zijn ze zelfkritisch, en ook andersom krijg je op een nette, constructieve manier feedback. Voor ons, een groep met vooral kleinere en middelgrote hotels, is de Hotelreceptionisten ideaal gebleken.

    Hotel Citadel
    Amsterdam
  • Geen zorgen meer over een tekort aan receptiepersoneel! De Hotelreceptionisten biedt een perfecte aanvulling op ons eigen receptiepersoneel. Tijdens vakanties of uitval heeft de Hotelreceptionisten altijd uitzendkrachten paraat om openstaande diensten in te vullen. De uitzendkrachten zijn ervaren, hebben kennis van meerdere PMS-systemen en zijn in het bezit van een BHV certificaat. Wij zijn zeer tevreden met de Hotelreceptionisten en kunnen dit bedrijf bij iedereen aanbevelen.

    Hotel Nes
    Amsterdam
  • Inmiddels werken wij een klein jaartje met de Hotelrecptionisten. Zeer tevreden over hun dienstverlening! In het begin één portier gehad waar wij minder tevreden over waren, echter na goede communicatie tussen ons en de Hotelreceptionisten is dit opgelost en sindsdien loopt alles heel soepel. Personeel heeft goede inzet. Altijd ruim op tijd aanwezig, voeren hun taken goed en precies uit. De portiers waarmee wij werken zijn vriendelijk tegen collega’s maar ook zeker richting gasten. Beleefdheid ook helemaal in orde. Vanuit de Hotelreceptionisten kan er altijd personeel geleverd worden, zelfs last moment. Deze flexibiliteit zorgt voor een goede ervaring met de Hotelreceptionisten. Daarbovenop zorgt de Hotelreceptionisten zelf voor het (kosteloos) inwerken van nieuw personeel om verzekerd te zijn van een pool met genoeg personeel.

    Forest Hotel
    Amsterdam
  • Het Hotelreceptionisten team is erg betrouwbaar, hardwerkend en voorkomend, ze bereiden diensten voor en zijn erg flexibel, oproepbaar tot in de laatste uren voor aanvang van een dienst. De medewerkers zijn altijd ruim op tijd, zeer professioneel en beschikken over veel vakkennis en -ervaring. De tarieven zijn lager dan gemiddeld, hun serviceniveau vele malen hoger dan de rest. Ik raad de Hotelreceptionisten zeker aan.

    Star Lodge Hotels
  • Het team van de Hotelreceptonisten staat altijd klaar, en wat ook erg fijn is dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen om nieuw personeel te trainen. Personeelsleden die ze aanleveren zijn altijd efficiënt, gastvriendelijke en beleeft.

    Hotel Tourist-Inn
    Amsterdam
  • De Hotelreceptionisten is betrouwbaar en loyaal. Ze zullen altijd hun uiterste best doen om van te voren of ad hoc te voldoen aan de uitvragen qua personeel.

    Hotel Radisson Blue
    Amsterdam Airport
  • Wij werken nu al ruim een jaar met de Hotelreceptionisten en dat bevalt ons onwijs! Als we met een tekort zitten zijn ze altijd bereikbaar en zeer flexibel. Ze denken mee en zijn betrokken. Ook als het een keer wat minder makkelijk gaat staan ze open voor feedback en zijn ze zelfkritisch, en ook andersom krijg je op een nette, constructieve manier feedback. Voor ons, een groep met vooral kleinere en middelgrote hotels, is de Hotelreceptionisten ideaal gebleken.

    Hotel Citadel
    Amsterdam
  • Wij werken sinds korte tijd samen, maar wat mij vooral is opgevallen is de professionele instelling van de medewerkers en het management. Verder vallen de medewerkers goed in de groep bij ons vaste team, zijn accuraat en werken met de juiste instelling.

    OZO Hotel
    Amsterdam
  • De samenwerking met de Hotelreceptionisten is erg prettig. Alle dagen waarvoor je iemand nodig hebt kunnen ingevuld worden en als we last minute een verandering hebben in het rooster wordt er meteen gezocht naar een oplossing. Kort samengevat; ze zijn erg flexibel. Het personeel is professioneel, altijd ruim op tijd aanwezig en prettig in samenwerking.

    Hotel Sint Nicolaas
    Amsterdam
Adresgegevens

Oostergracht 13, 3763LX, Soest

085 – 06 04 299

info@dehotelreceptionisten.nl

Dehotelreceptionisten is de handelsnaam van Sqaihosting bv. BTW nummer: NL857902258B01

Elise op locatie

Jaïro op locatie